Terminale komputerowe typu POS to urządzenia stacjonarne, które można spotkać na stanowiskach obsługi klientów w różnych działalnościach. Zazwyczaj stanowią one wtedy „centrum” zarządzania całym systemem funkcjonującym w danej firmie. Urządzenia typowo stacjonarne to jednak nie jedyne rozwiązanie, po którego można sięgnąć. W ostatnich latach coraz większym zainteresowaniem przedsiębiorców cieszą się tzw. tablety kasjerskie.
Urządzenie do pracy stacjonarnej lub mobilnej
Już na wstępie warto zaznaczyć, że w dzisiejszym wpisie chcielibyśmy zaprezentować bliżej przede wszystkim te tablety kasjerskie, które mogą być wykorzystywane zarówno w czasie pracy mobilnej, jak i stacjonarnej. Chodzi nam więc o urządzenia wyposażone m.in. w bazę dokującą, za pomocą której można stworzyć rozwiązanie typu POS (Point of Sale). Takie tablety kasjerskie są bowiem najbardziej uniwersalne z punktu widzenia przedsiębiorcy. Co więcej, zazwyczaj cechują się większą wydajnością i funkcjonalnością, niż „zwykłe” urządzenia przenośne z tej kategorii. Mobilno-stacjonarne tablety posiadają też np. wbudowany czytnik kart magnetycznych, który można wykorzystać zarówno do identyfikowania pracowników firmy, jak i skanowania kart lojalnościowych klientów.
Wydajność podzespołów i praktyczne oprogramowanie
Tablety kasjerskie, nawet te, z których można stworzyć rozwiązanie typu POS, nigdy nie będą oczywiście tak wydajne, jak najmocniejsze terminale komputerowe. Nie oznacza to jednak, że nie sprawdzą się one np. w działalnościach cechujących się dużym natężeniem ruchu. Na rynku są dostępne m.in. modele z procesorami marki Intel, kilkoma GB pamięci RAM oraz kilkudziesięcioma GB pamięci Flash („miejsce” na dane można zazwyczaj zwiększyć przy użyciu karty SD lub microSD). Co więcej, często atutem tabletu kasjerskiego okazuje się oprogramowanie, z którym takie urządzenie przenośne współpracuje. Wszystko za sprawą popularnych systemów operacyjnych, np. Windows lub Android. A połączenie wydajnych podzespołów i praktycznych aplikacji to gwarancja szybkiego wykonywania obowiązków firmowych – zarówno w trybie mobilnym, jak i na stanowisku obsługi klientów.
Jak taki tablet kasjerski współpracuje z resztą systemu?
Tablet kasjerski z bazą dokującą, podobnie jak terminal komputerowy POS, może stanowić „centrum” zarządzania firmowym systemem. W tym przypadku kluczowa okazuje się obsługa różnych interfejsów komunikacyjnych – zarówno przewodowych (np. USB lub RS-232), jak i bezprzewodowych (np. Wi-Fi, GSM lub Bluetooth). Dzięki temu do omawianej przez nas odmiany tabletu kasjerskiego da się z łatwością podłączyć inne urządzenie elektroniczne dla firmy, np. kasę bądź drukarkę fiskalną, czytnik kodów kreskowych, terminal płatniczy lub wagę elektroniczną. Co więcej, możliwa jest także współpraca z „tradycyjnym” komputerem stacjonarnym lub terminalem komputerowym POS. Wówczas tablet kasjerski sprawdzi się jako doskonale uzupełnienie rozwiązania służącego np. do zarządzania sprzedażą w sklepie lub obsługi gości w lokalu gastronomicznym.
Z tego opisu wynika, że to naprawdę ciekawa, funkcjonalna, nowoczesna technologia. A w praktyce? Czy użytkownicy takich rozwiązań podzieliliby się opiniami na temat użytkowania urządzenia w firmie?